maandag 8 mei 2017

Tutorial ronde zakken

Ik word steeds luier handiger, na een aantal jaar naaien en kampend met chronische vermoeidheid. Daarom deel ik graag deze tutorial-voor-luie-naaisters met jullie!

Het beginpunt is een jurk, hier nog in onderdelen uit elkaar. Dat kan natuurlijk ook een rok zijn met tailleband, of een jurk die al af is maar die zakken mist! Knip deze dan eerst in de taille door.

Jurk onderdelen


Knippen


Vouw de stof die je voor de zakken wilt gebruiken in vieren en knip de zakvorm eruit. Vouw evt tijdens het knippen nog eens dubbel zodat de ronding aan twee kanten gelijk wordt (foto rechtsonder).

Zakken knippen 

Als de rok een ronde bovenkant heeft: vouw het voorpand dubbel, leg de 4 zakdelen op de juiste plek en knip de bovenrand in de vorm van de rok (sla deze stap over als de stof van de rok recht is). 

Bijknippen van zakken

Haal 2 van de vier zakdelen weg, en knip uit de 2 zakdelen + het dubbele voorpand de vorm van de zakingang. Gebruik de dubbelvouw truc als je het symmetrisch wilt (foto linksonder).

Openingen en boordjes

Knip ook twee bijpassende boordjes voor straks: ongeveer 75% korter dan de lengte van de zakopening - maar dit hangt af van de rek van je stof, en de kromming. Knip ze niet te kort want wat overlengte is straks fijn.

In het algemeen vind ik symmetrisch werken handig! Hierdoor verklein je de kans op fouten, je hoeft straks niet steeds op te letten of je het juiste zakdeel pakt. Als je juist wel een asymmetrische zak- of zakopening wilt, let dan steeds op dat je zakdelen niet allebei of allevier met de goede kant naar onder liggen, maar één naar boven en één naar onder. Dit gaat in principe automatisch goed als je de 4 zakdelen niet uit elkaar hebt gehad na het knippen, omdat je in stap 1 de stof in vieren hebt gevouwen waardoor steeds de goede kanten op elkaar liggen ;)


Stikken


Speld het boordje in de lengte dubbelgevouwen, vouw ligt buitenon, langs een zijde van de zakopening, en op de goede kant van de rok. Leg één buitenzak hierop (met opening), met de goede kant naar onder.

Boordje en buitenzak stikken

Ik speld zelf niet rondom vast vóór het stikken, maar rek het boordje uit tijdens het stikken. Zo kan ik op gevoel iets meer rekken in de bochten en iets minder op de rechte stukken. Maar speld gerust rondom vast als je dat prettiger vindt.

Keer het zakdeel met boordje naar binnen. Als je wilt kun je de zak nu doorstikken op het voorpand. Leg dan de rok met de goede kant omlaag, en leg een zakdeel zonder opening op de zak, goede kant omlaag. Stik rondom vast, de twee zakdelen op elkaar. En kijk: je zak is klaar!

Achterzak stikken

Keer de rok met de goede kant naar boven en speld de bovenkantjes van de zak en de boordjes goed op hun plek voor je de rok of jurk af maakt zoals je gewend bent.

Zak op zijn plaats spelden

Veel plezier met deze uitleg!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Ik lees ze met plezier!

Let op: door de vele spamreacties die ik kreeg heb ik mijn oudere blogjes beschermd. Reacties daarop worden niet direct geplaatst maar pas als ik ze goedkeur. Als je reactie nooit wordt geplaatst, schroom niet en mail me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...