zaterdag 11 juli 2015

De proefrok

Op model

Bij het maken van de klassieke rok baseerde ik mij op een zelfgetekend patroon, met behulp van wat wiskunde en daarna met mijn universele rokjespatroon. Dat zag er zo uit:

Berekenen perfecte rokpatroon

Wat deed ik hiervoor? Ik mat mijn taille, mijn heupen en mijn breedste punt, en ook het verschil in hoogte. Daarmee kon ik een soort taartpunt tekenen, waarbij de hoek van de taartpunt werd bepaald door de verhouding heup-breedste punt. Ik berekende dat ik voor mijn taille nog een kleine versmalling moest maken: dat werden figuurnaadjes.

Voor het voorpand leefde ik mij uit en berekende nog eens een tailleband die juist weer precies was afgestemd op de verhouding tussen taille en heupen. (Voor de geïnteresseerden, die heeft dus een sterkere kromming dan de bovenkant van de rok).

Na het rekenen en tekenen maakte ik eerst een proefrok, die ik globaal aan elkaar zette. Wat schetste mijn verbazing: hij paste direct en perfect! Oh ja, dat was natuurlijk ook de bedoeling geweest van het hele gereken ;)

Op model 2

Met het warme weer in gedachten maakte ik de rok eindelijk af. Wat een heerlijkheid om te dragen! De rok is niet gevoerd en heeft een blinde rits.

Het valt me wel op dat de rok nu iets lager zit dan toen ik hem net naaide. Ofwel hij is wat uitgerekt, ofwel ik ben nu iets dunner. Dat vind ik dan toch een nadeel van kledingstukken uit katoen, dat je met elke centimeter erbij of eraf maar weer moet afwachten hoe het zit. Een volgende keer misschien iets te strak maken?

Patroon: zelf getekend
Stof van hier, eerder hier al te zien.

7 opmerkingen:

  1. :) Ik houd hiervan.... lekker rekenen, je gezonde verstand gebruiken en dan in 1 keer een perfecte rok hebben! Mooi gemaakt! Wellicht zit hij weer iets hoger als je de rok net gewassen hebt. Zo op deze foto zit hij prachtig. Fleurig stofje ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke vrolijke rok! Rokken van katoen met rits , lukt mij bij nog niet zo. Ik moet zelf maar eens zo'n perfect patroon gaan tekenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie rok staat je goed.
    Xxx
    Www.sherryhussain.wordpress.com

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik naai altijd een keperbandje mee in de taillenaad, zodat de stof niet uitrekt. Dan blijft hij beter in vorm.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Ik lees ze met plezier!

Let op: door de vele spamreacties die ik kreeg heb ik mijn oudere blogjes beschermd. Reacties daarop worden niet direct geplaatst maar pas als ik ze goedkeur. Als je reactie nooit wordt geplaatst, schroom niet en mail me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...