vrijdag 25 april 2014

Maaltijd voor de koning

Koningsmaal

Blijkbaar spookt de aanstaande Koninginnedag Koningsdag nogal door mijn hoofd: de maaltijd die ik gisteren bedacht was helemaal oranje! Mooie reden om 'm met jullie te delen :D Als je het ook wilt koken ben je nog precies op tijd om wat in huis te halen.

Nodig:
Linzen, sinaasappel, wortel, prei
Ui, knoflook, olie
Pompoen, meel, ei

Pompoen in de oven

Schuif als eerste een halve pompoen in de oven, bestreken met wat olie. Deze heeft zo tussen een half uur en 45 minuten nodig om zacht en gaar te worden (150 graden). Je kunt een kwartiertje iets anders gaan doen voordat je verder gaat met koken.

Snij dan de ui en de knoflook in stukjes, en bak deze zachtjes zoet en gaar in wat olie.

Rode linzen

Zet apart een pannetje rode linzen op, en kook ze zachtjes zo'n 15 minuten. Het pak zei 25 minuten, maar ik vond ze al sneller "bijna gaar", en ze mogen straks nog even nawarmen in de pan met de rest van het eten.

Wortel

Snij een wortel in stukjes, en een sinaasappel.

Sinaasappel

Voeg ze toe aan de pan met ui en knoflook en laat ze even meebakken.

Snij en was de prei (geen foto, te groen ;) Nee hoor, gewoon vergeten), en voeg deze ook toe. Met een scheut sinaasappelsap wordt het geheel nog wat zoeter, gewoon wat water erbij kan ook. Laat nog zo'n 8 minuten zachtjes stoven.

Beslagje

Maak ondertussen een beslagje met wat meel (ik gebruikte rijstmeel en kikkererwtenmeel, maar gewoon tarwemeel kan natuurlijk ook), ei (ik nam een extra ei om zeker te weten dat het zou binden) en wat water of melk.
Schraap met een lepel het vruchtvlees uit de pompoen, en druk dit fijn of pureer het, en meng in het beslag. Bak er pannenkoekjes of poffertjes mee.

Voeg tenslotte de linzen toe aan het wortel-prei mengsel, meng voorzichtig en laat alles nog even doorwarmen. Vergeet niet een snufje zout of peper toe te voegen.

Lekker met wat yoghurtsaus of roomkaas!

Lekker eten

2 opmerkingen:

  1. Jeetje, lekker zeg! Misschien mag je t eens koken op de Eikenhorst! En je weet, prinsesjes houden van ook champignonnetjes, veldsla en kikkererwten!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Ik lees ze met plezier!

Let op: door de vele spamreacties die ik kreeg heb ik mijn oudere blogjes beschermd. Reacties daarop worden niet direct geplaatst maar pas als ik ze goedkeur. Als je reactie nooit wordt geplaatst, schroom niet en mail me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...