vrijdag 27 september 2013

Groen en spijt

Zonnetjes in de tuin

Met spijt liep ik een paar dagen geleden door mijn tuintje. De zomer is zo snel voorbij gegaan! Ik heb de tuin verwaarloosd dit jaar. Niet dat het er nu een rommeltje is, maar ik heb er gewoon te weinig van genoten. De keren dat ik met een kopje koffie op mijn bankje zat in het zonnetje, gewoon even niets doen, zijn op de vingers van één hand te tellen. Hoe kan dat nou?

Te heet? Ik ben vaak naar binnen gevlucht voor de warmte. Te moe? Ik was vaak moe deze zomer. Te druk? Ondanks dat ik nu geen vast werk heb, ben ik vaak druk met van alles, heb ik een actielijst met duizend punten, is het "werk" nooit af voor mijn gevoel.

Toch is er ook nu nog genoeg te genieten buiten.

Clematis

Schilderachtige clematis tegen onze grijze schuur.

Lavatera

Lavatera
Aardbei

Zullen deze nog rood worden?

Heuchera

Heuchera in deze mooie kleur, waar ik lang naar zocht en die ik uiteindelijk van vakantie mee naar huis nam.

Worteltjes

Worteltjes waarvan de slakken het loof opaten, snel geoogst (het mooie bord staat in mijn shopje)

Zitje

Bloemetjes in de voortuin.

Bloeiende rucola

De rucola bloeit, en de rest van de kruidentuin is ook nog steeds weelderig:

Kruidentuin

Met nog veel eetbare blaadjes:

Japanse peterselie

Japanse peterselie

Bloedzuring

Bloedzuring

Nog meer lekkere blaadjes

Kleine pimpernel

En ingrediënten voor kruidenthee:

Honingmeloen-salie

Honingmeloen-salie

Verveine

Citroen-verveine, en natuurlijk ook nog munt en citroenmelisse.

Het is nooit te laat om je leven te veranderen ;) Dus ik zat snel nog eens op het bankje in de warme zon, at een paar keer powerblaadjes uit de tuin, en dronk weer eens lekkere kruidenthee, meer hoeft daar niet in!

Kruidenthee

Goed voor je humeur, je buik en je portemonnee.

En ook binnen groeit en bloeit de traptuin, kijk eens hoe prachtig:

Traptuin

Bloemetje

(Helaas viel een paar dagen na deze foto een vriend bij ons van de trap! Auw aan zijn rug, en ook de plantjes moeten weer helemaal opkrabbelen. Gelukkig heb ik deze foto nog ;))

12 opmerkingen:

  1. Volgens mij ligt het aan het gekke weer van dit jaar. Eerst was het bijna het hele voorjaar óf te koud óf te nat om buiten te zitten. En daarna werd het snel zó heet dat ik ook naar binnen vluchtte.
    Volgens jaar gaat het vast beter! (en de kruidentuin ziet er prachtig uit)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het weer was inderdaad wel even heel raar en wisselend.
    Ik probeer vandaag een beetje meer buiten te zitten, dikke sokken aan, vest aan, en genieten maar!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mh, ja, die spijt die ken ik.... te heet, te nat, te eh.. geen zin...

    Maar ook nu nog genoeg te tuinen natuurlijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk ook al die kruiden. Weet nog dat je een bosje meenam toen we elkaar ontmoetten als weer heel lang geleden in Alphen(!) . Geniet nog maar even van je nazomer. Hier komt bij ons ook de "winter" die niet zozeer koud is maar nat en warm, alles bloeit hier dan weer op. Grappig ook dat het qua dieren dan voorjaar is, jonge vogels en poesjes in september oktober.. En dan zeggen mensen nog dat we hier geen seizoenen hebben! Kus C

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helpikhebeenongezelligetegeltuin27 september 2013 om 20:33

    Ja, we nemen met zn allen veel te weinig rust, rennen maar door, er is ook zoveel te doen altijd. eigenlijk zou je als 'huiswerk' moeten hebben dat je per dag minstens een half uur rustig in je tuin gaat zitten, lezen of alleen maar zitten en kijken en luisteren. Als t koud is gewoon met dikke kleren aan en een deken over je benen of zo.
    Is goed voor alles!
    Plan: ik ga mn tegeltuintje zo gezellig maken dat ik dat inderdaad kan doen (help, weer een taakje)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een uitgebreide kruidentuin heb jij, zeg.
    Helemaal onder de indruk.

    De bloedzuring heb ik net van een collega gekregen maar ik ben helaas vergeten waarvoor hij dient. Weet jij het? Mag die in de winter buiten blijven staan en komt die het jaar erna weer uit?

    En als ik me niet vergis bloeit die Lavaterra bij mij in juli. Zo laat bij jou nog. Hoe lukt je dat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarvoor hij dient? Opeten ;) Lekker in de sla, ik snij ze wel in stukjes want het kan anders te zuur worden. Of hij winterhard is weet ik eigenlijk ook niet. Ik gok van niet.

      Verwijderen
    2. O ja, en die Lavatera, het is hier op het zuidoosten en heel beschut, ik denk dat dat wel helpt!

      Verwijderen
  7. Prachtige foto's van je tuin! Ik heb ook het gevoel dat ik deze zomer niet genoeg genoten heb. Dit weekend in elk geval al twee dagen buiten zitten haken, in het najaarszonnetje. Zalig! Geniet nog zo vaak je kan van die mooie tuin van jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel herkenbaar deze blogpost, ook ik heb te weinig van de tuin genoten in de zomer. Maar het is bij ons dan ook niet uit te houden onder het afdak. Neem nu is het daar al 30graden met dit mooie herfstweer, dus je kunt je voorstellen dat het dik over de 40 graden was met die hete zomer. Toen heb ik me vaak binnen gehouden, maar nu neem ik ieder zonnestraaltje mee en zit ik lekker buiten aan mijn tafel te genieten. Zoefff ik ga weer naar buiten. Knuff!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat fijn om al die herkenning te lezen! En wat jammer, dat zo'n mooie zomer niet altijd optimaal is voor buiten genieten, he.

    Lekker Susan, ik pik straks ook nog even wat straaltjes mee denk ik, maar nu zit ik nog even te werken.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Ik lees ze met plezier!

Let op: door de vele spamreacties die ik kreeg heb ik mijn oudere blogjes beschermd. Reacties daarop worden niet direct geplaatst maar pas als ik ze goedkeur. Als je reactie nooit wordt geplaatst, schroom niet en mail me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...