woensdag 13 juni 2012

Knoopsgat zoals het hoort | in tricot

Een speciaal projectje dwong mij het nu eens echt goed en netjes te doen. Wat? Knoopsgaten in tricot dus. Of beter gezegd in boordstof.

Ik plakte het stuk waar de gaten moesten komen dubbel af: aan de voorzijde met papierplakband (ook wel schilderstape) en aan de achterkant met gewoon plastic plakband. Op de voorzijde tekende ik de knoopsgaten af: de middenlijn en het begin en eindpunt. Zo dat ik het ook tijdens het naaien nog kon zien, dus met lijnen die ook doorliepen buiten het knoopsgat zelf. Het gewone plakband aan de achterzijde zorgde voor het niet uitrekken van de tricot tijdens het naaien. 




Mijn naaimachine heeft wel een functie voor halfautomatische knoopsgaten, maar deze doet het eigenlijk niet goed. Dus ik stelde de machine zelf in, als volgt (herhaal de stappen voor elk knoopsgat):

1. Brede zigzag, naaldpositie midden, en steeklengte 0 voor het begin.

2. Halfbrede zigzag, naaldpositie links en steeklengte 0,333 voor de linkerzijde van het gat. Ik naaide deze tot de getekende eindlijn, en ging er toen achteruit nogmaals overheen met dezelfde instellingen, terug naar de beginzigzag. 

3. Halfbrede zigzag, naaldpositie rechts en steeklengte 0,333 voor de rechterzijde van het gat. Hierbij lette ik er goed op dat de getekende middenlijn net zichtbaar bleef. Ik naaide tot de eindlijn. 

4. Brede zigzag, naaldpositie midden en steeklengte 0 voor het eind.

5. Terug naar de instellingen van punt 3, en achteruit weer naar het beginpunt.

Let op, prik vóór het opensnijden van de gaten met een tornmesje, een speld door de eindes van de knoopsgaten (zie de foto). Dit zorgt ervoor dat je niet uitschiet en je mooie net gemaakte knoopsgat verpest. Haal tot slot voorzichtig de plakkers eraf en klaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Ik lees ze met plezier!

Let op: door de vele spamreacties die ik kreeg heb ik mijn oudere blogjes beschermd. Reacties daarop worden niet direct geplaatst maar pas als ik ze goedkeur. Als je reactie nooit wordt geplaatst, schroom niet en mail me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...