vrijdag 25 mei 2012

Blogger tips III

Sinds kort durf ik voorzichtig in het sjabloon te wijzigen. Let op dat je eerst een back-up maakt van je sjabloon voordat je gaat wijzigen! Als details over blogger je niet interesseren, lees dan vooral niet verder.

- Ik gebruik feedburner voor het versturen van een update van mijn blog per mail aan volgers, de "volg mij"-functie. Deze "gadget" wordt door Blogger standaard hiervoor aangeboden. Het invulveld om je aan te melden zag er echter vreemd uit. Een raar plat zwart knopje, en Engelse tekst in zowel het invulveld als op de knop.  En dit was niet zomaar te wijzigen. De html-code van het sjabloon is nogal uitgebreid. Klap ook de widgets uit, juist daar moest ik dit zoeken natuurlijk. Zoeken op de zichtbare Engelse woorden, en voila, de code gevonden. Je kunt dan makkelijk de zichtbare Engelse woorden vervangen door Nederlandse: nu staat er dus "e-mailadres" in het veld en "ik wil" op de knop.
Lastiger was de lay-out van de knop. In de code bleek een verwijzing naar een style te staan die verder nergens was gedefinieerd. Toen ik deze verwijzing verwijderde zag de knop er net zo uit als de rest.
 

Mijn conclusie: ook voor een leek, wel enige moed vereist, is er het een en ander te "tweeken" aan het sjabloon.

- Een moeilijk vindbare optie bij Feedburner is de optie om slechts een samenvatting te versturen. Initieel stuurt Feedburner namelijk je hele post naar de volger. Niet handig voor de bezoekersaantallen op je site! Ga hiervoor naar het tabblad "Optimize" en klik op de onderste optie "Summary burner". Je kunt zelf een wervende tekst toevoegen die wordt meegestuurd onder de preview van je post.

Andere veranderingen:
- Als je meer berichten en meer labels hebt, is een berichtencloud leuk:

Gebruik hiervoor de Bloggergadget "Labels" en kies voor "wolk".

- Onder elke post van mij vind je nu de suggestie om andere posts te lezen. Dit werkt volgens mij goed om lezers "langer op je blog te houden". Deze is van Linkwithin.com. Je kunt de widget via die site installeren op je blog. Let hierbij op de breedte van je blog, je kunt kiezen uit 3, 4 of 5 suggesties.

- Ik plaatste daarnaast een berichtenarchief en een overzicht van de 4 laatste posts in rechterbalk. Beide widgets die ik vond in de Bloggerlijsten met gadgets, kijk ook eens verder dan het eerste tabje "algemeen". Maar over allebei ben ik niet erg tevreden. Wellicht daarvoor binnenkort weer iets anders.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Vroon, is t de bedoeling dat er 2 lege vakjes met een rood kruisje in de linker bovenhoek staan in je tekst (op de plaats waar een plaatje moet staan denk ik)? Of ligt t aan mijn browser?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie dat niet, er zitten inderdaad 2 plaatjes - screenshots - in deze post. Meer die dit niet goed zien? Dan kan ik het misschien nog fixen.

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Ik lees ze met plezier!

Let op: door de vele spamreacties die ik kreeg heb ik mijn oudere blogjes beschermd. Reacties daarop worden niet direct geplaatst maar pas als ik ze goedkeur. Als je reactie nooit wordt geplaatst, schroom niet en mail me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...