zaterdag 16 november 2013

Halssplit met klein kraagje in tricot | Tutorial

Wil je ook eens wat anders? Een Chinees kraagje met split in je jurk?

Nodig: 
Een jurk met onafgewerkte hals
Stukje beleg rondom 4 cm groter dan de split moet worden
Smalle strook voor kraagje, zo lang als de halslijn en 4-5 cm breed
Naaimachine met stretchsteek
Stukje vliesofix zo groot als beleg

Zorg dat de hals de ronding heeft die je wilt, let op, er kom nog een smal platliggend kraagje op van 1,5 a 2 cm dat binnen de ronding valt. Pas de jurk en steek een speldje waar je de split wilt laten eindigen.

Ronde hals en diepte split

Neem je stukje beleg, zoom het rondom af en knip het aan de bovenkant bij volgens de vorm van je halsopening. Speld het vast in de hals en daar waar je het splitje wilt laten eindigen. Bepaal nauwkeurig waar het midden van je jurk is, zodat je split precies in het midden valt!

Aftekenen midden van split

Teken de vorm van je split af op het beleg met uitwasbare stift.

Tekenen vorm van split op beleg

Stik je split vast met rekbare steek. Let op dat je onderaan precies in het zelfde punt begint, en dat je bij de hals doorstikt tot het eind van de stof.

Split stikken

Meet je halsopening, trek hier de breedte van je split vanaf, en bereken de lengte van je boordje:  80 % van de benodigde lengte.

Bepalen lengte boordje

Knip een smalle strook uit met die lengte en ongeveer 4 a 5 cm breed. Vouw dubbel en zoom de eindes om, een beetje schuin zoals hieronder:

Boordje omzomen

Vouw je boord goede kant buiten. Speld het boordje aan de halsopening, verdeel gelijkmatig, en speld bij het beleg je boord tussen beleg en voorpand. Zorg dat je boordje precies tot aan het stiksel van je split loopt!

Boordje vastgespeld

Stik je boordje vast (rekbare steek of lockmachine). Boven het split loopt het stiksel niet door (niet goed te zien).

Boodje vastgestikt

Knip de split open, zover als je durft tot het puntje van de split. Raak de stiksels niet!

Split inknippen

Knip de hoekjes eraf.

Hoekjes eraf

Leg het split "recht", languit zeg maar, en stik nogmaals over de stiklijn, zodat je één lang stiksel hebt. Doe dit bij het laagste puntje van de split nogmaals, of ga even heen en weer, maar werk heel precies en blijf op het eerste stiksel. Dit is de cruciale stap voor een mooi blijvende split!

Split nog een keer stikken

Keer je hals, voilá! 

Stik eventueel het beleg nog eens vast op de naad, je ziet dan een klein stikseltje zitten, dit kan van buiten zichtbaar zijn als je hals een beetje openvalt.

Beleg vaststikken

Ik heb het beleg tenslotte nog met een stukje vliesofix (dubbelzijdig klevend) aan het voorpand vastgezet, om naar buiten komen van het beleg te voorkomen. Knip hiervoor een stukje vliesofix precies gelijk aan het beleg en knip het spiltje hier uit. Schuif het tussen de stof en strijk vast.

4 opmerkingen:

  1. Er gaat vast en zeker een tijd komen dat ik dit allemaal snap en dan kom ik zekers weten terug voor de uitleg.
    Ennuh die jurk van je is echt supergaaf! Logisch dat alle ogen op jou gericht zijn. Chapeau, daar mag je met recht trots op zijn.
    Warme groetjes en knuffels van Susan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goede uitleg! Ik wil nu zeker een jurk maken met zo'n kraagje:-).
    Over de pizzasteen van de lidl. Ik heb een elektrisch oven en het werkt prima. Ik weet niet wat voor oven je hebt? Het kostte destijds 15 euro! Koopje!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Ik lees ze met plezier!

Let op: door de vele spamreacties die ik kreeg heb ik mijn oudere blogjes beschermd. Reacties daarop worden niet direct geplaatst maar pas als ik ze goedkeur. Als je reactie nooit wordt geplaatst, schroom niet en mail me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...