vrijdag 3 april 2015

(Nog) netter werken met tricot | bij April Anders #1

Om ik van nature een luie naaister ben, en om van een flodderig stofje toch een naar-het-werk-draagbaar kledingstuk te maken, heb ik voor mijn eerste April Anders werkstuk extra mijn best gedaan netjes te werken. Ik geef jullie graag wat tips mee!

Doe eens wat anders met je stof
Het was tenslotte een wat verwassen tricot hoeslaken. Om het shirt zo mooi mogelijk te maken besloot ik de binnenkant te gebruiken voor een minder verbleekt en iets interessanter, wolliger, uiterlijk. Ook legde ik de stof dwars, ik weet niet, vond ik leuker, anders. Is het verschil te zien op de foto? Als ik had gestreken was het misschien wel te zien. De stof zoals ik die gebruikt hebt staat rechts en ziet er in het echt in elk geval beter uit dan die links is afgebeeld.

Stofjes anders

Voor de rek maakte het in elk geval niet uit, want het is toch een wijd kledingstuk. (Tricot rekt vaak alleen of vooral in de breedte, dat kan bij een smalle pasvorm of bijvoorbeeld strakke mouwen heel vervelend uitpakken als je je stof dwars gebruikt.)

Draadspanning
Om te zorgen dat je stof niet trekt, is het instellen van de draadspanning en als je machine erover beschikt het differentieel, van het grootste belang. Ik stikte een proefje, gelijk goed, jeeej :)

Test je draadspanning

Gebruik afstandhouders
Sommige natuurtalenten kunnen van zichzelf heel netjes en recht stikken. Of misschien helpt het ook om een moderne machine te gebruiken, dat weet ik niet. Ik gebruik zelf in elk geval graag afstandhouders of andere trucjes.

Afstandhouders

Foto 1: een stitch in the ditch voetje. Door een ijzertje middenvoor in je voetje, geleidt deze je precies langs een naad of zoom en kun je hier precies in of vlak naast stikken.

Foto 2: deze geleider schroef ik vast bij de houder van het voetje, en deze kun je zelf op lengte instellen. Tijdens het gebruik rust het pootje rechts naar onder, op je naaimachine, en stuur je je stof erlangs om steeds op dezelfde afstand van de rand van de stof of het werkstuk te stikken.

Foto 3: om een smal boordje langs bijvoorbeeld de hals van een shirt te stikken, let ik altijd op het stukje dat ik nog net van het boordje zie aan de linkerkant van de voet van mijn locker. Hier zie je hoe ik het boordje dat ik al heb vastgezet toch nog maar wat smaller maak door overal nog eens langs te stikken.

Let op, het werkt niet altijd goed om een heel smal strookje stof te knippen als je een smal boordje wilt maken. Door het uitrekken dat je tijdens het stikken doet als je een boordje bevestigt, wordt je geknipte strook smaller! Als je soms wat meer of soms wat minder hard aan je boordje trekt, bijvoorbeeld in een scherpe bocht (meer trekken) of juist langs een rechter stuk (minder trekken) zou je met een ongelijk boordje kunnen eindigen. Als je boord 4 cm breed is vallen 3 mm niet op, maar als je boordje maar 5 mm breed is wel.

Beleg gebruiken
Als je niet te maken hebt met rechte vormen en hoeken, kan het ook bij tricot mooier zijn om met een beleg te werken in plaats van je werkstuk zomaar om te zomen.

Belegje aan mouwen

Foto 1: je ziet dat de hoek tussen de zijkant en de bovenkant geen rechte hoek is maar scheef.
Foto 2: als je dit probeert te zomen (ik vouw de stof maar even eenvoudig om, zo zou het ook uitkomen als je de zoom naar binnen probeert om te slaan) zie je dat het helemaal niet goed uitkomt in de hoeken.
Foto 3: knip een strook die precies gespiegeld is aan je werkstuk (goede kanten van de stof allebei buiten), zo breed als je de zoom wilt hebben plus naadwaarde.
Foto 4: leg het beleg op je werkstuk zodat het er precies op ligt, goede kanten van de stof op elkaar, en stik het beleg rondom vast.
Foto 5:  vouw naar binnen en strijk het zó dat de naad net niet zichtbaar is van buiten (dus net naar binnen valt).
Foto 6: stik je beleg vast zoals je ook de zoom zou doen. Zie: netjes, geen getrek aan de stof, de "zoom" sluit nu precies aan in de mouwopening.

Tweelingnaald
Zelf gebruik ik voor zomen altijd de tweelingnaald. Ik veronderstel dat jullie die kennen, zie anders mijn uitleg hier. Onlangs ontdekte ik een truc die het naaien met de tweelingnaald nog makkelijker maakt.

Tweelingnaald-truc

Door de draden niet samen door het laatste geleidepunt te laten lopen, maar de rechterdraad achter langs het schroefje, draaien ze veel minder in elkaar wat bij mij toch vaak leidt tot draadbreuk. Sommige machines blijken hier zo vlak boven de naald zelf twee geleidegleufjes te hebben, links en rechts. Doe er je voordeel mee :) (Het scheelt ook al als je de twee klosjes garen "tegen elkaar in" laat draaien bij het afwikkelen.)

Corsage
Het heeft niks met netjes werken te maken, wel met maken van een netjes werkstuk, als je me nog volgt ;) Maar de uitleg voor de leuke bloemencorsage die ik maakte vind je hier.

Corsage

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Ik lees ze met plezier!

Let op: door de vele spamreacties die ik kreeg heb ik mijn oudere blogjes beschermd. Reacties daarop worden niet direct geplaatst maar pas als ik ze goedkeur. Als je reactie nooit wordt geplaatst, schroom niet en mail me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...