dinsdag 18 december 2012

Hout lijmen

Mijn nieuwe volgers weten misschien nog niet dat hier ook veel (nou ja?!) geklust wordt! Vandaag heb ik stoeltjes gelijmd. Ik deed dat hier ook al eens, maar helaas, het hield niet en prompt begaf een tweede stoeltje het ook.

De stoeltjes zijn oud, en de naden van de leuningen sluiten helemaal niet goed. Het lijkt zelfs wel of dat nooit gepast heeft. Met gewone houtlijm kun je dan ook geen goede verbinding maken.

Nu deed ik het dus met bruislijm (PU) voor hout. Kennen jullie dat? Het werkt vullend, dus ook grof hout of slecht passende onderdelen kun je er muurvast mee zetten. Ik leerde het kennen tijdens mijn stage bij de meubelmakers.

Hout lijmen met kitspuit

Omdat de lijm uitzet is klemmen nog belangrijker dan anders, de lijm kan je werkstuk uit elkaar duwen. (Ik moest weer improviseren op dit vlak.)

2 stoeltjes gerepareerd

PU houtlijm

Bij het drogen kruipen er vaak blaasjes uit de naden. De kunst is om precies zoveel lijm te gebruiken dat de naad volloopt maar er geen blaasjes uitkomen. Gebeurt dat toch, wacht tot ze droog zijn, en steek ze dan voorzichtig weg met een scherpe beitel.

Beitel


Als je de lijm nog in de naden ziet zitten, kun je deze proberen wat bij te kleuren met een watervaste stift in de juiste kleur.

Helaas ligt dit soort lijm niet standaard bij de klusmarkt, ik moest er toentertijd voor naar een professionele bouwmarkt. Op internet is het natuurlijk ook te vinden. Ik zag het zelfs ook in gewone houtlijmpotjes, als je het maar weinig gebruikt is dat natuurlijk handiger dan in een kitspuit.

6 opmerkingen:

  1. Dit is letterlijk de broekriem strak aantrekken :) Maar je hebt straks weer mooie stoeltjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha inderdaad. Met kerst hopen we weer zonder tuinstoelen aan tafel te kunnen zitten met z'n allen ;)

      Verwijderen
  2. Stoer! Wat een goed idee trouwens die riemen!
    Mooie stoelen hoor; ga je ze ook nog schilderen ofzo?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echte lijmklemmen zijn wel veeeeeel beter hoor, als je iets netjes en recht wilt lijmen. Ik heb ze wel, maar ze liggen niet hier ;)
      Enneh, neeeeeeeee joh, ze zijn juist prachtig van donker hout met mooie tekening gemaakt!

      Verwijderen
  3. Goh! Ik weet waar ik moet zijn nu met mijn kapotte stoelen! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een fantastische tip, dank je!! Ik heb een jarenvijftig tafeltje waarvan het blad loslaat. Al meerdere keren gelijmd maar steeds komt ie weer omhoog zetten. Dit ga ik zeker een keer proberen! Inclusief de riemen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Ik lees ze met plezier!

Let op: door de vele spamreacties die ik kreeg heb ik mijn oudere blogjes beschermd. Reacties daarop worden niet direct geplaatst maar pas als ik ze goedkeur. Als je reactie nooit wordt geplaatst, schroom niet en mail me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...