woensdag 19 september 2012

Leren haken | Omslagdoek of deken

Ik nam dit mee op vakantie, resten uit een eerdere (zwangere) vakantie toen ik ook al hoopte lekker te gaan haken (voor de baby :P).



Mijn haakvermogens lieten me in de steek en het werd nooit wat ik ervan hoopte. Dus besloot ik deze vakantie maar eens wat bij te leren uit dat dikke boek. Ik haakte een koord voor de wanten, oefende met stokjes en andere steken, en leerde hoe ik van een rondje een zeshoek of vierkantje kan maken. Natuurlijk beviel niets me, en haalde ik alles weer uit.



In een leuke handwerkwinkel in Rättvik (Zweden) zag ik toevallig een gehaakte omslagdoek, waarvan ik een paar foto's nam. Ik kocht een haaknaald mt 6, en probeerde terug in het huisje de kunst ervan af te kijken. Ik maakte een beginnetje, en ben er nu twee weken later nog steeds blij mee! Een unicum. De omslagdoek groeit, en zal waarschijnlijk een deken worden, de tijd zal het leren.




Hieronder een uitleg
:
1. Haak een rondje van 8 lossen, die je aan het einde vastzet met een halve vaste. Ik gebruikte dunne katoen, 2 draden en een dikke haaknaald.



2. Haak een vierkantje: begin met 3 lossen en 2 stokjes in het rondje gehaakt, dan 3 maal 3 lossen en 3 stokjes, weer in het rondje gehaakt. Er ontstaat een vierkantje, dat je niet sluit, zie de foto.



Eigenlijk zal dit vierkantje, door het niet sluiten, een driekhoekje blijken te zijn, de basis voor de driehoekige omslagdoek of deken. 


Als je met verschillende kleuren wilt werken knip je nu je draad door en maak je de nieuwe kleur eraan vast.

3. Keer nu je werk om, en haak opnieuw 3 lossen. Sla de 3 stokjes over, en haak in het boogje van de vorige toer achtereenvolgens 3 stokjes, 3 lossen en 3 stokjes. Hiermee vorm je weer een hoek in de hoek van de vorige toer. Haak vervolgens * 1 losse (strak), sla de 3 stokjes over, en haak dan opnieuw in het boogje 3 stokjes, 3 lossen en 3 stokjes, voor de volgende hoek *. Herhaal alles tussen de ** nog een keer voor de derde hoek. Nu ben je rond voor de tweede toer. Bind eventueel weer een nieuwe kleur draad aan.




4. De derde en volgende toeren herhalen nu steeds het volgende idee:
* Voor het begin: Keer je werk om en haak 3 lossen als boogje, sla de 3 stokjes over en haak voor de hoek 3 stokjes, 3 lossen en 3 stokjes in het boogje. 
* Haak voor het rechte stuk steeds * 1 losse (strak), sla de 3 stokjes over, en haak in het kleine boogje 3 stokjes *. Als de rechte kanten langer worden bij elke volgende toer, herhaal je het stuk tussen de ** zovaak als nodig is.
* Als je weer bij de hoek komt, haak dan in het lange boogje 3 stokjes, 3 lossen en 3 stokjes. Dan weer een recht stuk zoals hierboven omschreven, en tot slot weer een hoek met zonodig een nieuwe kleur.





Hiermee ziet je werkstuk er al snel als volgt uit en doorhaken maar! Om de omslagdoek af te maken haak je uiteindelijk met de laatste kleur of met de laatste twee kleuren nog een toer langs de "rechte" kant van de driehoek zodat de doek rondom is afgewerkt in dezelfde kleur (en alle losse draadjes netjes zijn weggewerkt).


Mijn idee is om er utieindelijk een rechthoekige deken van te maken, hoe dat verloopt zal ik nog wel eens laten weten. Een vierkante deken is natuurlijk ook heel eenvoudig gemaakt volgens dit concept, door in stap 2 het vierkantje wel te sluiten en "rondom" te haken.

2 opmerkingen:

  1. Wat een leuk patroon, bedankt!
    Groetjes van Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor het patroon
    Ik heb dit al eerder gezien maar wist niet hoe ze dit deden en nu wel dankzij jouw beschrijving.
    Dank je wel
    groetjes Monica

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Ik lees ze met plezier!

Let op: door de vele spamreacties die ik kreeg heb ik mijn oudere blogjes beschermd. Reacties daarop worden niet direct geplaatst maar pas als ik ze goedkeur. Als je reactie nooit wordt geplaatst, schroom niet en mail me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...