dinsdag 19 juni 2012

Courgettesoep | tropische verrassing


Heerlijk en eenvoudig.

De basis:
1. Neem een soeppan met dikke bodem, dan kunt u er ook in bakken. 

2. Fruit in een laag olijfolie twee gesneden en geplette teentjes knoflook, en daarna 2-3 grof gesneden uien. Roer regelmatig om en bak minimaal 5 minuten, niet te hard. Ook lekker iets pittigs erbij, wat fijngesneden spaanse peper bijvoorbeeld.

3. Voeg de in stukken gesneden courgettes (2-4) toe en bak nog eens 10 minuten zachtjes, al omscheppend.

4. Vul de pan verder met water, 0,5-1 liter, en breng aan de kook. Laat zachtjes doorkoken, 30-60 minuten. U ziet, dit recept laat ruimte voor variatie...

Ook met het vuur uit zal de soep nog wat verder doorgaren trouwens. Als u geen zoutloos etend klein kindje in huis heeft is een bouillonblokje op dit punt ook een goed idee.


Afmaken:
5. Pureer de soep goed tot een lobbige massa. 


6. Voeg naar smaak toe (lekker veel!): kokosmelk, limoensap, koriander, en zonodig water als u de soep te dik vindt uitgevallen, serveer en mmmmm! Een volle pan is geschikt als maaltijdsoep voor 2-3 personen of als voorgerecht voor 4-6 personen.

4 opmerkingen:

  1. Ziet er superlekker uit!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker hoor! Waarom zeg je nu ineens u in de tekst? Deed je dat al, en viel het me niet op?
    Wat goed dat je je kleintje nog zoutloos geeft! Dat heb ik niet zo lang volgehouden. En sinds we op Curacao wonen, zeg ik tegen mezelf dat ze het met al dat gezweet wel kan gebruiken :-)
    Lustte ze het eigenlijk? Mare eet van soep altijd maar zo'n klein beetje, van gekookte groente veel meer jammer genoeg!
    Tot gauw!
    Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pfff, teveel Belgische blogs gelezen denk ik? Haha. Ja, schatje eet juist lekker van een "toepie", daarom hou ik wel van deze veel-verse-groenten-soepen. Binnenkort nog een recept ;) (Helaas vond ze die helemaal niet lekker :( )

      Verwijderen
  3. Hi, leuke blog! Ik heb ook een tip om courgette soep net even anders te maken...een scheutje pompoenpittenolie uit Oostenrijk (o.a. van het wijnhuis Frauwllner). Dan wel de exotische ingrediënten achterwege laten maar het is een heerlijke combinatie. De olie is o.a. te koop bij Hesp To Go (schuin tegenover café Hesp aan de Weesperszijde 130) en de Paellaman die op de pure markt staat heeft het ook sinds kort maar ik geloof dat die markt nu met winterstop is.

    Groetjes, Esther van der Meer

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Ik lees ze met plezier!

Let op: door de vele spamreacties die ik kreeg heb ik mijn oudere blogjes beschermd. Reacties daarop worden niet direct geplaatst maar pas als ik ze goedkeur. Als je reactie nooit wordt geplaatst, schroom niet en mail me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...